Na węgierskiej ziemi

27 września zespół Małe Cisy stanął na węgierskiej ziemi w miejscowości Pakozd. Udaliśmy się tam, aby reprezentować naszą gminę w uroczystościach upamiętniających 171 rocznicę zwycięskiej bitwy pod Pakozd. Naszą wizytę rozpoczęliśmy od występu w Domu Kultury, który bardzo spodobał się publiczności. Mieliśmy także możliwość obejrzenia innych artystów i byliśmy pod wrażeniem ich popisów. Cała uroczystość w tym dniu zakończyła się przemarszem z pochodniami pod obelisk ku pamięci rewolucji i wojny o niepodległość 1848 – 1849.

Drugi dzień spędziliśmy w stolicy Węgier – Budapeszcie. Spacerując po Wzgórzu Zamkowym podziwialiśmy Fontannę i Kościół św. Macieja oraz Zamek Królewski. Zatrzymaliśmy się przed Pałacem Prezydenckim, gdzie zobaczyliśmy zmianę warty. Z Baszty Rybackiej podziwialiśmy drugą część miasta Peszt - urzekł nas Parlament i piękne stare miasto. Mostem Łańcuchowym przeprawiliśmy się na drugą stronę Dunaju i mijając piękne budynki oraz okazałe pomniki dotarliśmy do Bazyliki św. Stefana, której wnętrze udało nam się zobaczyć. Wielką atrakcją stało się Oceanarium – Tropicarium, gdzie mieliśmy możliwość zapoznania się z dziką przyrodą lasów amazońskich oraz wspaniałą podwodną florą i fauną zbiorników słodko i słonowodnych.

Gdy wróciliśmy do Pakozd serdecznie przywitali nas mieszkańcy uczestniczący w dalszej części święta swojej miejscowości. Zatańczyliśmy razem z nimi ich taniec regionalny, podziwialiśmy ich stroje, a następnie udaliśmy się pod pomnik przedstawiający huzara Miskę, upamiętniający obrońców Węgierskiej Rewolucji spod Pákozd.

Ostatni dzień pobytu również był pełen atrakcji. Po porannej mszy św. zwiedziliśmy piękne miasteczko Székesfehérvár - pierwszą, historyczną stolicę Węgier, dawniej nekropolię królów węgierskich. Ostatnim punktem tego dnia była obserwacja rekonstrukcji bitwy pod Pakozd z 29 września 1848 roku. Bardzo podobała nam się huzaria na koniach.

Do domu wróciliśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu. Bardzo miło spędziliśmy czas z mieszkańcami Pakozd oraz z grupą uczniów z Węgierskiej Górki i ich opiekunami. Z ramienia gminy opiekę nad nami sprawowała pani Sabina Tomiczek, która świetnie o nas zadbała.